“La millor collita negra en català” obre el debat sobre la part fosca del món literari

Tres escriptors parlen de les seves novel·les, així com d’altres aspectes de l’actualitat literària catalana

IMG_20170202_131900_2.jpg

D’esquerra a dreta: Silvestre Vilaplana, Núria Cadenes, Rafael Vallbona i Lluís Llort

Sandra Gómez ||  Força abans de les 12:30 -l’hora prevista perquè s’iniciï  la xerrada- un nombre important de persones ja s’amuntega a les portes de l’Auditori de la Universitat Blanquerna-Ramon Llull. “La millor collita negra en català” està a punt de començar. Tres escriptors compten els minuts per compartir la seva experiència literària amb tots els aficionats de la novel·la negra.

L’acte està a punt de començar. Els tres escriptors convidats, Silvestre Vilaplana, Núria Cadenes i Rafael Vallbona, ja ocupen el seu lloc al costat del moderador de l’acte, el també escriptor i periodista Lluís Llort. Mentrestant, un públic  plagat d’editors, amants del gènere negre i periodistes van prenent el seu lloc. Un cop tothom s’ha acomodat, el moderador ha iniciat l’acte parlant en primer lloc amb Vilaplana.

Silvestre Vilaplana, escriptor valencià i guanyador de 23 premis, ha estat l’encarregat de parlar de la seva última novel·la, Ossos soterrats, obra que té com a tema central la memòria històrica i que desenvolupa una doble trama a partir de dos personatges diferents. L’autor ha afirmat que li “removia molt el tema de la memòria històrica”, va buscar informació i va veure que “hi havia molts testimonis”. “Volia explicar les coses del passat i del present per mitjà d’una doble trama: una vídua que perd el seu marit a la guerra i una arqueòloga”, ha afegit. Ell mateix ha descrit el llibre com a “ple d’assassinats”.

D’altra banda, Núria Cadenes, periodista i escriptora, guanyadora del premi Crims de Tinta l’any 2016 i coneguda per haver estat 4 anys a la presó acusada de formar part de l’organització Terra Lliure, ha transmès al públic el procés de creació de la seva obra, Tota la veritat. L’escriptora ha assenyalat a Anna Maria Villalonga-escriptora i present a l’acte- com la principal instigadora perquè es decidís a escriure novel·la negra. Cadenes ha relatat: “Un dia, sense conèixer-la personalment, Villalonga em va enviar un correu instant-me a matar. La seva intenció era fer un relat d’escriptores assassines. Jo, en aquell moment, volia escriure una història de romans, però la història negra de la Villalonga em sortia per tot arreu”. Així és com va escriure un relat per Villalonga i posteriorment va començar a endinsar-se en l’escriptura de la seva obra cèlebre, que li va valdre el prestigiós premi.

IMG_20170202_130420.jpg

Núria Cadenes alçant les mans en un moment anecdòtic de la xerrada

L’últim integrant del trio, Rafael Vallbona, escriptor barceloní, periodista i professor, ha parlat de la seva obra Tros, guanyadora del premi Ferran Canyameres. Vallbona ha afirmat que en un primer moment “volia escriure la història de dues vides mogudes pel silenci, la d’un pare i el seu fill”, però aviat es va adonar que era una idea molt peregrina. “Un dia, veient un 30 minuts del Sometent vaig trobar el fil principal de la meva obra”. Així és com va posar fil a l’agulla i va crear una trama que es desenvolupa en una sola nit i que té com a detonant l’assassinat d’un immigrant. L’escriptor ha relatat que el poble és un dels personatges principals de l’obra, perquè li interessava mostrar una terra de silencis. Vallbona ha afirmat que la seva obra defuig els tòpics de la novel·la negra -delicte, algú que investiga el mòbil i troba el culpable-, ja que aquest format no li interessa.

Tot i així, la xerrada no només ha girat entorn de les obres dels tres escriptors, sinó que el moderador, Lluís Llort, ha preguntat als convidats sobre la seva experiència com a jurat de diferents premis. La pregunta estrella ha estat si creien que els  diferents premis literaris que es donen, sempre van a parar en mans de l’escriptor amb la millor obra. Vallbona ha estat contundent: “No sempre guanya la millor novel·la, de vegades és una rifa”. Afirmació amb la qual Cadenes i Vilaplana han estat d’acord. Un altre dels temes -també relacionat amb els premis literaris- ha sigut debatre si una obra, encara que sigui correcta, però no d’una gran qualitat literària, és més venuda pel simple fet d’haver guanyat un premi. Tots hi han estat d’acord, tot i que Cadenes ha afirmat que “hi ha determinats noms que tenen molta projecció en el moment, però l’any següent ningú no se’n recorda d’ells, per tant l’important no és el premi, sinó que el text perduri”.

IMG_20170202_123910.jpg

L’auditori de la Universitat Blanquerna-Ramon Llull ple d’espectadors

El debat també ha deixat espai als tres escriptors per parlar de les seves frustracions i, fins i tot, de si algun cop havien decidit abandonar una novel·la després que aquesta fos rebutjada múltiples cops. Tots han estat d’acord que si la novel·la no funciona, en primera instància l’intenten refer, tot i que Vallbona ha afirmat haver esborrat una obra després que aquesta no trobés el seu lloc en el món editorial.

L’acte s’ha tancat amb algunes preguntes per part del nombrós públic. Diversos assistents s’han animat a dialogar amb els escriptors llançant preguntes força atraients i que han tornar a obrir el debat. Una forta ovació ha posat punt i final a la xerrada.


Més sobre BCNegra 2017

Anuncis

2 pensaments sobre ““La millor collita negra en català” obre el debat sobre la part fosca del món literari

    • La qüestió és què va venir abans: l’escriptor mediàtic o l’obra molt venuda? Podria ser que una obra en concret (bona o no) agradés molt al públic i catapultés a un autor, i l’editorial ho aprofités per a publicar més obres d’aquest autor en concret, encara que fossin dolentes.

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s